Er zijn altijd moeders die gezond en fit willen worden en er zijn weinig specialisten op dit gebied. Als je affiniteit hebt met de doelgroep en je vindt het waardevol om moeders te begeleiden rondom de zwangerschap, lees dan verder.

Als je je op alles en iedereen richt, dan is alles en iedereen je concurrent

Als fitness professional wil je graag iedereen helpen. Dat is heel mooi maar zakelijk gezien is het slimmer om een duidelijke niche te kiezen. Een niche is een deel van de markt waar jij je op richt. Door duidelijk voor een bepaalde doelgroep te kiezen en dit ook te communiceren onderscheid jij je van heel veel andere trainers. Hierdoor trek je veel meer aan omdat jij bekend staat als de expert op dit gebied. Bij het kiezen van je niche is het natuurlijk wel belangrijk dat je een groep kiest waar jij blij van wordt. Heb je niks met moeders maar bijvoorbeeld meer met mannen die trainen om bij defensie te werken, richt je dan daarop.

Je marketing wordt gemakkelijker

Als je weet tegen wie je het hebt wordt je marketing makkelijker. In je uitingen is het belangrijk dat je de taal spreekt van jouw ideale klant. Als jij je richt op vrouwen tijdens en na de zwangerschap kun je je uitingen hier helemaal op aanpassen. Als je hun probleem beschrijft en benadrukt dat je ze kunt helpen met de oplossing, zit je goed. Op die manier word je makkelijker gevonden en voelt een moeder zich ook aangesproken door jouw verhaal. Je hebt minder concurrentie en wordt gezien als de expert (die je uiteraard ook bent).

Specialiseer je en word de expert

Door je te specialiseren, en opleidingen te doen die andere trainers niet hebben gedaan, kun jij je onderscheiden. Natuurlijk is het belangrijk om jouw kennis in de praktijk te brengen en kwaliteit te leveren. De resultaten en aanbevelingen van jouw klanten is de beste reclame die er is. Vraag dus altijd om een review. Door je te specialiseren kun jij ook hogere tarieven vragen dan andere trainers. Je bezit immers specifieke kennis die niet iedereen heeft.

PowerMama® Coach worden?

Wil jij meer leren over het trainen en coachen van (aanstaande) moeders? Heb jij affiniteit met de doelgroep en word jij blij van het werken met moeders? Word dan PowerMama® Coach!

Drie keer per jaar start er een nieuwe groep, op 1 februari is de eerstvolgende. Je kunt je hier vanaf 1 januari voor aanmelden.

Wil jij in aanmerking komen voor de licentie? Kijk hier voor meer informatie.

  • Stap 1: je komt naar onze opleiding training en coaching tijdens en na de zwangerschap op 10 januari in Venlo. Aanmelden kan hier.
  • Stap 2: Je meldt je aan als PowerMama Coach, neemt de licentie af en start in het nieuwe jaar met het trainen van deze toffe doelgroep.

Vragen? Neem contact met ons op via info@coreacademy.nl 

Wauw, 2018 was een topjaar voor Core Academy. Het afgelopen jaar hebben wij 158 studenten opgeleid. Deze 158 trainers en coaches beschikken nu over meer kennis over training en coaching tijdens en na de zwangerschap. Daarnaast hebben we nu 34 PowerMama® locaties in Nederland en België. Voor ons – moeders met een missie – zijn dit mooie resultaten waar we supertrots op zijn. Het is onze missie dat alle moeders veilig, verantwoord en met plezier kunnen sporten en bewegen. Daarom delen we met veel enthousiasme onze kennis met jou. Zodat we samen zorgen dat alle vrouwen op de juiste manier begeleid worden. 

Truuske Bailey-de Bruijn van CrossFit Leeuwarden was bij onze eerste opleiding en is nu PowerMama® Coach. Truuske: 

“In de opleiding was er een goede balans tussen theorie en praktijk. Yousra en Josine hebben op een duidelijke manier de essentiële informatie gegeven over wat er gebeurt tijdens en na de zwangerschap, en wat dit betekent voor veilig en verantwoord trainen. Hierdoor heb ik als trainer de nodige informatie gekregen om (aanstaande) moeders te kunnen begeleiden. Ik weet nu waar ik alert op moet zijn, wat de risico’s en mogelijkheden zijn, waar ik rekening mee moet houden in het coachen en hoe ik dames kan begeleiden zodat zij op een veilige en verantwoorde manier kunnen trainen. Naast de theoretische uitleg was er de mogelijkheid om de kennis direct toe te passen in de praktijk. Dit was erg waardevol, zo was ik voorbereid op de verschillende scenario’s die ik tegen zou kunnen komen in de praktijk. De opleiding heeft mij de nodige theorie en achtergrond gegeven om het PowerMama® programma te kunnen aanbieden. De online leeromgeving is een enorme toegevoegde waarde. Hierdoor kan ik mijn kennis uitbreiden, blijven mijn aanbod en kennis actueel en leer ik van andere deskundigen.

Ik heb tot nu toe twee keer het PowerMama® Programma gedraaid en ben nu bezig met de voorbereidingen voor het derde programma. De dames die mee hebben gedaan zijn zeer enthousiast over het programma. Hieronder een aantal reacties van de dames:

“Ik merk zelf nu ik zwanger ben dat sommige mensen verbaasd zijn dat ik nog steeds sport. Er heerst schijnbaar nog een taboe dat sporten slecht zou zijn tijdens de zwangerschap. Maar als ik de verhalen moet geloven schijnt een bevalling topsport te zijn, waarom zou je je daar lichamelijk niet goed op voorbereiden? Door het PowerMama® programma krijg je de juiste handvatten om op een verantwoorde manier te (blijven) sporten. En ook voor na de bevalling”

“Goede begeleiding, veel uitleg”

“Ik vond de uitleg erg goed en ook dat de oefeningen werden afgestemd op het kunnen van iedere dame”

“Mijn onderbuik is veel sterker geworden, dit voelde ik elke week na de training”

Als coach vind ik het prettig om te weten dat de dames weten wat zij wel of niet mogen doen tijdens het sporten en dat zij bewust zijn van hun ademhaling, co-contractie en techniek. De dames krijgen hun zelfvertrouwen weer terug na de bevalling, ervaren plezier en voelen zich goed bij het sporten tijdens en na de zwangerschap. Als coach kan ik mijn niet meer voorstellen dat ik deze kennis en dit aanbod niet had. Het PowerMama® Programma en de kennis die hiervoor nodig is zijn onmisbaar binnen een CrossFit box.”

Ben jij ook enthousiast over het werken met zwangere vrouwen en moeders en wil jij je specialiseren tot pre- & postnataal fitness specialist? In het nieuwe jaar staan er weer mooie opleidingen op het programma. Klik hier om je daarvoor aan te melden. We zien je graag op 10 januari in Venlo, 9 maart in Aalst of 5 april in Rotterdam.

Wil jij PowerMama® Coach worden en dit programma aanbieden op jouw box, sportschool of gym? Vanaf 1 januari kun je je aanmelden voor de licentie. We starten met een nieuwe groep coaches op 1 februari. Kijk hier voor meer informatie. Vragen? Mail ons op info@coreacademy.nl en we denken graag met je mee! 

Josine schrijft voor Women’s Health over onderwerpen die te maken hebben met sport en gezondheid voor (aanstaande) moeders. Vandaag trapt ze af met haar eerste blog. Natuurlijk delen we hem ook op onze eigen pagina. Lees je mee? 

‘Mijn allereerste blog voor Women’s Health, hoe cool is dat? Vanaf nu zal ik je gaan informeren over allerlei zaken die te maken hebben met sport, bewegen en gezondheid tijdens en na de zwangerschap. Er is van alles over te lezen online, maar een groot deel daarvan is onzin dus hoog tijd om al die ‘myths te busten’.

 

Voordelen voor moeder en kind

Veel vrouwen stoppen met sporten tijdens de zwangerschap. Soms omdat ze geen geschikt aanbod kunnen vinden in de buurt en soms omdat ze bang zijn om iets verkeerd te doen. Dat is heel erg zonde want sporten tijdens de zwangerschap heeft enorm veel voordelen voor moeder en kind. De bottom line is dus dat wél sporten altijd beter is dan niet sporten.

Risico’s voor de baby

Voor de baby zijn er weinig risico’s. Het is belangrijk om te weten dat je kindje in een grote zak water zit die heel comfortabel en veilig is. Als jij sport zit hij of zij daar lekker te schommelen en valt vaak in slaap dus maak je over hem of haar niet te veel zorgen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, denk daarbij aan sporten als diepzeeduiken, bungee jumpen, parachutespringen of contactsporten waarbij je ee

n stoot of trap kunt krijgen of risico loopt om (op je buik) te vallen zijn, die zijn natuurlijk niet verstandig.

Risico’s voor de moeder

Als bepaalde sporten worden afgeraden is het meestal omdat het nadelige gevolgen kan hebben voor jou als moeder (to be), en dan met name op lange termijn. Hierbij kun je denken aan sporten met veel impact (rennen en springen). Door de hormonen is alles wat weker waardoor je belastbaarheid sowieso al lager is maar je bekkenbodem is hierbij extra kwetsbaar. Bij iedere stap moeten je bekkenbodemspieren al jouw gewicht opvangen (plus dat van je baarmoeder met vruchtwater, placenta en kindje) en dan mag je dit nog met 4 a 5 vermenigvuldigen door de sprong en de landing. Als je bedenkt dat die spieren de hele dag al zwaarder belast worden door de groeiende baarmoeder met inhoud en je spieren wat weker en trager zijn door de hormonen dan snap je dat de kans groot is dat dit niet goed gaat. Op het moment dat je je rondje rent of met je springtouw in de weer bent merk je dit misschien niet meteen maar op de lange termijn is de kans heel groot dat dit klachten oplevert en dit zijn nou net de klachten die je liever niet hebt (denk aan incontinentie of een verzakking, geen feest). HIIT-training, hoe leuk en effectief ook, kun je beter ook even niet doen. Naast de hoge impact is de intensiteit ook heel hoog, de naam zegt het al, en dat is nu even niet zo prettig. Je hebt voldoende zuurstof nodig en wilt niet buiten adem raken dus train in deze periode even op je eigen tempo of in een groep met allemaal zwangere vrouwen en laat je niet opjagen.

“Door de hormonen is alles wat weker waardoor je belastbaarheid lager is.”

Naast je bekkenbodem is je buik (de spieren en de daartussen liggende peesplaat) kwetsbaar. Deze staan onder flinke druk door de groeiende baarmoeder en als je daarbij nog eens je rechte buikspieren traint kun je een wijking van die spieren en peesplaat (diastase genaamd) mogelijk verergeren dus even geen sit-ups, crunches, leg raises, toes to bar etc tot je goed hersteld bent. En laat de plank challenge ook maar even aan je voorbij gaan, dat komt later wel weer.

Wat is dan wél geschikt?

Ook CrossFit, een combinatie van alle bovenstaande sporten, is top. Als iets schaalbaar is, is het wel CrossFit en daardoor is het bij uitstek geschikt wanneer zwanger bent. Vraag wel goed na of je trainer is opgeleid om met zwangere vrouwen te werken, dan weet je zeker dat je goed zit.

Het gaat niet om WAT je doet maar om HOE je het doet Dat is één van mijn vuistregels. Met andere woorden: de uitvoering (techniek, houding, ademhaling, etc) bepalen of een sport of oefening wel of niet geschikt is voor iemand. Deze blog ging over het wat, een andere keer vertel ik je graag meer over het hoe. En heb je vragen? Stel ze gerust, hier of via Instagram.