De PowerMama van de maand maart is Marloes Dijksterhuis. Marloes heeft bij ons de level 1 gevolgd en is nu opgeleid als pre- en postnataal fitness specialist. Misschien ken je haar wel van haar blog MOM PWR. Naast schrijven is ze vooral ook heel veel in beweging, binnen en buiten de gym. Lees hier over haar zwangerschappen, bevallingen en hoe zij het moederschap ervaart. En check vooral haar tips aan het eind.

Wie is Marloes?

Marloes is 37 jaar en naar eigen zeggen eigenlijk altijd al actief geweest. Ze heeft een hele lange tijd training gegeven op sportscholen en heeft haar eigen bootcamp bedrijfje gehad. Daarnaast werkte ze als social media manager bij een content marketing bureau. Op dit moment heeft ze even geen werk. Na een heftige periode heeft ze ervoor gekozen om eerst goed voor zichzelf te zorgen. In de tussentijd is ze gestart met MOM PWR, een online platform waarmee ze andere moeders wil inspireren om energiek en actief te blijven.

CoreAcademy PowerMama van de maand Marloes

Een samengesteld gezin met drie kids

Marloes heeft een dochter (Robin) van 8 en een zoontje (Bowis) van bijna 4 jaar. Ze is niet meer samen met hun vader en heeft nu co-ouderschap. Inmiddels woont ze samen met haar vriend Roderick en zijn zoon (Friso) van 8 jaar, met z’n vijven vormen ze een samengesteld gezin.

Goede zwangerschappen met razendsnelle bevallingen, haar herstel had echter beter gekund

Terugkijkend op haar zwangerschappen vindt Marloes dat ze beide goed zijn verlopen. Ze was tijdens haar laatste zwangerschap fitter dan bij de eerste maar ze had het psychisch erg zwaar. Tijdens haar eerste zwangerschap at ze alles wat los en vast zat, nam amper rust en ook na haar bevalling vond ze het moeilijk om stil te blijven zitten. Dit heeft ze bij haar tweede zwangerschap echt anders gedaan.

Bij beide zwangerschappen sportte ze. Tijdens haar eerste zwangerschap gaf ze nog groepslessen en bleef ze sporten tot aan de week dat haar verlof in ging. Bij haar laatste zwangerschap bleef ze ook sporten en is ze over gegaan op Mom in Balance trainingen. Een dag voor haar bevalling (ze beviel drie weken te vroeg) heeft ze nog meegedaan aan een bootcamp event in Rotterdam! Na haar laatste bevalling heeft Marloes wel eerst heel veel rust genomen maar daarna is ze al vrij snel en veel gaan hardlopen omdat ze een marathon wilde lopen. Marloes: “Achteraf gezien, ben ik veel te vroeg gaan hardlopen. Binnen een half jaar liep ik al een halve marathon. Dat resulteerde in een flinke blessure die zelfs nog een jaar na mijn marathon aan hield.”

CoreAcademy PowerMama van de maand Marloes

Marloes’ eerste bevalling ging razendsnel, in vijf uur was ze klaar maar het was wel erg pittig en ze heeft nog lang last gehad van de gevolgen. Marloes: “Ik was inwendig beschadigd en ik had heel veel aambeien. Ik kon echt helemaal niets voor een aantal weken. Ook mijn inwendige beschadiging zorgde ervoor dat ik naar een bekkenbodem therapeut moest omdat er geen spanning meer was bij mijn sluitspieren. Daar ben ik echt wel lang zoet mee geweest. Ik zag daarom ook enorm op tegen mijn tweede bevalling. Bij deze tweede bevalling was ik gelukkig goed fit, ik werd goed begeleid en ook deze is snel verlopen maar deze keer gelukkig zonder beschadigingen.”

En toen was ze moeder van twee, hoe ervaart ze dat? Marloes: “Moeder zijn vind ik nog steeds iets geks. Vooral omdat ik mezelf nooit echt een “moeder-moeder” vond. Sommige vrouwen voelen die wens al hun hele leven, maar dat had ik niet. Nu ik al even meedraai als moeder vind ik het onwijs bijzonder. Het creëren van deze mini-mensjes, ze de wereld laten zien zoals ik het zie en ze blij zien opgroeien vind ik heel mooi! Dat ik dan al een dochter heb van 8 jaar en dat ik háár moeder ben, kan ik me over blijven verbazen. Het opvoeden en serieuzere zaken vind ik soms wel zwaarder nu ze ouder worden, maar ik probeer bij mezelf te blijven en met ze mee te groeien.”

Tijd voor jezelf vinden

Tijd voor zichzelf is heel belangrijk voor Marloes. Dat is eigenlijk altijd al zo geweest zegt ze. Toen ze na de geboorte van Robin weer aan het werk was en haar sociale en actieve leven wilde volhouden zoals daarvoor, is ze wel tegen een muur aangelopen. Ze besefte hierdoor dat ze echt keuzes moest gaan maken. Het duurde even voordat ze haar nieuwe draai had gevonden maar eigenlijk lukte de combi altijd wel. Nu met drie kids in een samengesteld gezin heeft ze opnieuw een ritme nodig. Maar omdat ze nu even geen werk heeft kan ze de momenten als de kids op school of bij hun vader zijn pakken voor tijd voor zichzelf.

CoreAcademy PowerMama van de maand Marloes

Reflecterend op het moederschap laat Marloes weten dat het elke dag weer een verrassing wat er op haar af komt. Geen dag is hetzelfde. Alle stapjes en fases zijn hen tot nu toe heel goed afgegaan. Marloes: “misschien had ik willen weten dat de zorg voor een kind soms veel geduld van je vraagt, maar stiekem wist ik dat al natuurlijk ;-).”

CrossFit, HIIT, hardlopen, yin yoga, en nu op naar een obstacle run

Marloes doet allerlei verschillende sporten en plant deze momenten zoveel mogelijk om haar kinderen heen. Omdat ze een OneFit abonnement heeft kan ik aan allerlei soorten sport doen op oneindig veel locaties. Inmiddels heeft ze binnen deze opties natuurlijk wel haar favorieten. Zo doet ze elke week één keer CrossFit, pakt ze daarnaast wat krachttraining in circuitvorm en volgt ze graag high intensity training. Ook loopt ze nog hard en doet ze soms een yin-yoga les. Marloes: “Ik probeer drie tot vier keer per week te sporten en bepaal eigenlijk elke keer waar mijn behoefte ligt. In de weekenden dat mijn kids er zijn, sport ik bijvoorbeeld niet. Dan wil ik zoveel mogelijk aandacht aan hun geven. Als doel heb ik mezelf dit jaar een Obstacle run gesteld. Ik ben er alleen nog niet uit welke het gaat worden…”

Marloes vindt het superleuk om op zoveel verschillende sportlocaties te komen. Hierdoor ziet ze naast al die locaties ook allerlei verschillende lesstijlen en mensen. Daar kan ze heel blij van worden. Ook volgt ze veel gyms en sportgerelateerde blogs op Instagram. Vooral nieuwe workouts, events, kleding en sportlifestyle inspireren haar, maar ook foto’s en verhalen van sportieve moeders of atleten vindt ze heerlijke tijdsbesteding.

CoreAcademy PowerMama van de maand Marloes

Geen poeders of sapkuren maar normaal eten, en daar horen soms ook donuts bij

Het voedingspatroon van Marloes is niet heel erg vast. Ze probeert zo goed mogelijk te eten en vooral ‘balans’ te houden, dus geen speciale diëten met poeder of sapkuren enzo. Het gaat bij Marloes om ‘normaal’ eten en dan probeert ze vooral balans te houden in haar inname van koolhydraten en suikers want ze kan heel moeilijk zonder chocolade, koekjes en donuts. Die balans is er niet altijd, maar wie is er nou wel elke dag 100% in balans? 😉

Sport is een onderdeel van je leven

De kinderen van Marloes eten graag, daardoor hoeft ze gelukkig nooit een gevecht aan te gaan, ze is soms wel bezig om ervoor te zorgen dat ze weer niet teveel eten. Marloes: “Dat ik een voorbeeld geef in wat ze eten vind ik heel leuk. Zo eet mijn dochter heel graag spaghetti gemaakt van courgette mee en is bijvoorbeeld de volkorenpasta ook al omarmd.” Sporten kennen de kids met zo’n sportieve moeder maar al te goed. Marloes geeft ze mee dat ze vooral iets moeten gaan doen wat ze leuk vinden. Robin heeft al een hele sportgeschiedenis gehad maar houdt het nu al best lang vol bij CrossFit. Dat vindt Marloes echt te gek. Bowis is continue met een voetbal in de weer, zit op peutergym en telt af naar zijn eerste voetbaltraining. Verder lopen ze wel eens samen hard. Marloes hoopt haar kinderen mee te geven dat sport een onderdeel is van je leven, dat het je zelfvertrouwen geeft, dat je je lekkerder voelt na het sporten en dat het vooral ontzettend leuk is. Het hoeft wat haar betreft echt niet allemaal georganiseerde sport te zijn, bewegen is ook goed. Marloes: “lekker naar buiten gaan om te wandelen, skateboarden, steppen of verstoppertje doen. Ik zie het allemaal als beweging en lekker bezig 🙂.”

CoreAcademy PowerMama van de maand Marloes

Wat zijn jouw tips voor andere (aanstaande) moeders?

1.     Loop vooral niet te hard van stapel na je bevalling. Zoek trainers uit die je, zeker in het begin, kunnen helpen en adviseren wat op dat moment goed voor je lijf is. Een vriendin van mij is naar een osteopaat geweest na haar bevalling voor een check of alles in haar lijf goed zat. Had ik dat maar gedaan toen.

2.     Hoe moeilijk het soms lijkt om een moment voor jezelf te claimen, doe het wel! En kun je niet uit huis? Doe het dan thuis of in je tuin.

3.     Leg je drempel niet te hoog. Je denkt misschien dat je de persoon bent met de minste conditie of dat je niet sterk genoeg bent. Er zijn zoveel mensen met zichzelf bezig dat ze niet eens met jou bezig zijn. Onthoud dat je er voor jezelf bent en niet voor de ander.

4.     Vind je een fitness saai of minder motiverend? Small group training wordt steeds populairder en vind je echt steeds vaker bij sportcentra. Een kleinere groep, mét begeleiding en motivatie maakt sporten een stuk leuker.

In samenwerking met MamaNL maakten wij een serie van 6 video’s met workouts en oefeningen die je vanaf de 6e week na je bevalling mag doen. Rekening houdend met jouw lijf vol (on-)mogelijkheden. Het liefst wil je gisteren weer back-in-shape zijn, maar voor de meeste vrouwen is dat niet de realiteit. Take your time, doe deze oefeningen en ga zo vanaf week 6 tot aan het einde van je verlof met je lichaam aan de slag (of op een later moment dat het jou uitkomt).

NB: Ervaar je pijn bij het doen van oefeningen? Stop en overleg met je verloskundige, fysiotherapeut of huisarts.