De PowerMama van de maand juni hebben wij ontmoet bij de eerste opleiding die wij gaven uit naam van de Core Academy. Deze Belgische dame viel meteen op vanwege haar leergierigheid. Later bleek waar dit door kwam, zij is niet alleen CrossFit coach en personal trainer maar zelf ook niet al te lang geleden moeder geworden. Lees nu alles over deze inspirerende PowerMama Audrey Van Maele.

Audrey is 27 jaar, coach bij Crossfit Leuven en personal trainer in Tervuren en Wilsele. Bij CrossFit Leuven geeft Audrey zowel de gewone lessen als de Endurance- en Kids-lessen. Daarnaast begeleidt zij ook de zwangere vrouwen en moeders onder de leden. Samen met haar vriend Benoit heeft zij een dochtertje van 16 maanden, Manon genaamd.

Je weet waarvoor je het doet

Het begin van haar zwangerschap van Manon was niet gemakkelijk. De eerste vijf maanden is ze heel ziek geweest; misselijkheid, overgeven, een hoge hartslag en een lage bloeddruk zorgden ervoor dat zij zich niet bepaald fit voelde. Vanaf de zesde maand ging het gelukkig veel beter en kon zij weer normaal functioneren.

Audrey bleef wel trainen toen zij zwanger was. Audrey: “Hoewel ik die eerste maanden goed ziek was heb ik het rustiger aan moeten doen en veel naar mijn lichaam moeten luisteren. Je kan wel zeggen dat ik de eerste drie maand eigenlijk het allerminst heb getraind. Het was ook volle zomer waardoor dit nog eens extra zwaar was. Het tweede trimester voelde ik me veel beter waardoor ik terug 4-5x per week kon trainen. Ik ging niet meer voluit maar probeerde aan zo een 70% te gaan. Soms was dit nog het moeilijkste, jezelf moeten inhouden terwijl je weet dat je meer kan. Maar dan denk je aan dat kleintje in je buik en weet je weer helemaal waarvoor je het doet.”

Veel commentaar op het trainen

Er waren best veel mensen die commentaar hadden op het feit dat ze nog zo veel trainde. Soms filmde Audrey bepaalde bewegingen en liet dat dan aan de gynaecoloog zien. Die kon haar dan gelukkig wel geruststellen. Zolang er geen gevaar was dat ik zou vallen was er geen probleem. Daarnaast liet zij 1rm’s vallen. Ook merkte ze dat bepaalde bewegingen zoals burpees, sit-ups en pull-ups moeilijker gingen. Daar zocht ze dan steeds een ‘scaling’ voor.

Audrey: “de laatste twee maanden kreeg ik dagelijks al voorweeën, dit zorgde er voor dat ik heel moe was door het tekort aan slaap. Ik deed dan nog wat kleine krachtoefeningen, maar de wods liet ik dan meestal maar voor wat ze waren. De laatste training dat ik deed was de dag voor mijn bevalling? Front squats!”

Heel rustig opbouwen na de bevalling

De geboorte van Manon ging heel vlot. De vliezen waren gebroken en een paar uur later gingen ze naar het ziekenhuis. Daar hebben ze het wel verder in gang moeten zetten omdat Audrey al even rondliep met gebroken vliezen en ze nog steeds geen echte weeën had. Na twee uur kwamen dan de eerste weeën, ze kwamen toen ineens heel snel na elkaar, een ruggenprik en twee uur later was Manon geboren.

Audrey: “de eerste weken was volledig in teken van een ritme zoeken, voor zo ver dit kon natuurlijk. Ik had wel snel nood aan buitenkomen. Daarom deed ik bijna elke dag een wandeling naar onze Crossfit. Ik heb fysiek nergens last van gehad waardoor ik ook snel terug kon trainen. Hoewel die eerste 4 maand wel heel rustig opbouwen was. Na 5 maand kan je wel zeggen dat ik terug fit stond. Achteraf bekeken misschien iets te snel dus. Pfff, die hormonen!”

Werk en kindje combineren

Audrey vindt het moederschap geweldig, zeker nu Manon wat ouder is. “Ze begint stilaan te praten en je krijgt zo veel liefde terug. Ik geef ook nog steeds borstvoeding. Wat in het begin heel vermoeiend was, is dit nu echt heel gemakkelijk.”

Audrey vindt zelf dat ze veel geluk heeft gehad door van haar werk te kunnen maken. Maar hoe combineert ze dit werk dan met de zorg voor Manon? “Manon gaat niet naar de opvang, dit was wat gepuzzel in het begin maar met de liefde van de oma’s en opa’s aan beide kanten geraakte dit gemakkelijk opgelost. Ik neem ze ook soms mee naar de Crossfit. Ze kent het daar ondertussen en vindt het geweldig om tussen de ringen te spelen en op de knopjes van de roeimachines te duwen.”

Manon sliep na dertien maanden pas door ’s nachts, dit was erg vermoeiend voor Audrey en Benoit.

In het begin had Audrey hier nog niet zoveel last van, ze had het gevoel dat ze supermama was en alles aankon. Achteraf wist ze dat dit voor een groot deel door de hormonen kwam. “Op 11 maand heb ik mijn ‘klopje’ gekregen en ben ik nu wel elke maand eens ziek.”

Doordat Audrey de laatste vijf maanden heel vaak ziek ben geweest is haar trainingsritme wat overhoop gehaald. Haar sterke punten zijn cardio en bodyweight-oefeningen. Haar focus ligt nu vooral op sterker worden.

Ik wil het goede voorbeeld zijn

Qua eten gaat alles bij Audrey thuis zo natuurlijk mogelijk. Dit proberen ze Manon ook zo veel mogelijk mee te geven: wat eet je, wat koop je, waar komt je eten vandaan, dat zijn belangrijke vragen om te stellen en samen te bespreken. Sinds kort eten ze ‘veggie’, en vanwege het vele trainen eten ze natuurlijk een heleboel eiwitten.

Audrey: “ik wil voor Manon vooral het goede voorbeeld zijn. Ze ziet ons hele tijd bewegen, veel groente en fruit kopen. Dit neemt zij van ons over. Zo wordt ze bijvoorbeeld keiblij van aardbeien of tomaten of avocado’s. Als ze groter wordt hoop ik dat ze iets van sport gaat doen, maar van mij mag ze kiezen welke sport. Ikzelf heb als kind heel veel verschillende sporten gedaan waardoor ik een brede basis had. Ik merkte dat dit goed was voor mijn zelfvertrouwen en ik had er een hoop vrienden mee die in dezelfde gedachtengang zaten als ik”

Tips voor aanstaande moeders

Audrey vindt de (aanstaande) mama’s die bij haar in de box trainen enorm inspirerend en stuk voor stuk prachtvrouwen!

Ze heeft ook een aantal tips voor andere (aanstaande) moeders:

  1. Luister naar je lichaam
  2. Geef je lichaam de tijd en rust die het nodig heeft
  3. Ook met een kindje kun je perfect gaan sporten. Een draagzak aan en hup, beweeg je kindje in slaap.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *