Tijdens de voorbereidingen van de opleiding bij Unscared CrossFit kwamen wij Renate tegen en wij vonden haar direct een PowerMama. Renate is 31 jaar en moeder van dochter Saar van 11 maanden.  werkt freelance UX designer (iets met websites ;)) en ben dol op sporten. Ik train bij Unscared en via een van de coaches, Mariska, werd ik gevraagd om hieraan mee te werken. Erg leuk!

Ik woon samen met mijn vriend Niels en dochter Saar van 11 maanden in een leuk oud huis in Utrecht, vlakbij het Wilhelminapark. We wonen hier nu bijna 3 jaar, daarvoor woonde ik in Groningen. Ons leven is, sinds we Saar hebben, totaal veranderd. Voorheen waren we altijd op pad, deden we veel dingen samen die nu niet meer zo makkelijk gaan. Vooral samen sporten mis ik nog steeds. Maar inmiddels zijn we gewend aan ons nieuwe leven en doen we veel leuke dingen met z’n drieën.

Hard sporten en tot het uiterste gaan dat ging niet meer

Mijn zwangerschap verliep heel goed, in het begin was ik was wel wat moe en ik merkte al snel dat ik minder kracht en uithoudingsvermogen had. Maar al met al heb ik een hele fijne zwangerschap gehad.

Ik vond het lastig dat mijn lichaam ging veranderen en dat ik het zelf niet meer kon gebruiken zoals ik graag wilde. Ik vind het fijn om lekker hard te sporten en het uiterste uit een training te halen maar dat gaat gewoon niet meer als je zwanger bent. Het duurde wel even voordat ik dat kon accepteren. Daarom was het sporten in het begin wel een struggle, ik was de hele tijd teleurgesteld om alles wat ik niet meer kon. Toen ik eenmaal geaccepteerd had dat het niet anders was, kon ik ook wel weer genieten van het sporten en plezier halen uit de dingen die ik nog wel kon doen.

In het begin heb ik nog gewoon hardgelopen, maar daar ben ik rond de 25e week mee gestopt omdat het niet meer fijn voelde aan m’n buik. Ik baalde er toen enorm van dat dat niet meer kon. Zwemmen heb ik af en toe gedaan, mountainbiken een paar keer en wat ik vooral veel heb gedaan is CrossFit. De coaches bij Unscared zijn heel goed in vervangende oefeningen bedenken waardoor ik toch lekker kon bewegen, dat heeft zeker geholpen bij het plezier houden in het sporten. Ik heb tot week 37 gecrossfit.

Alle cliches over moederschap zijn waar

Het moederschap vind ik fantastisch! Ik had nooit gedacht dat het zo leuk zou zijn. Het wordt ook elke keer leuker eigenlijk. Ik kan hier nu zo 5 cliches typen die voor mij echt helemaal waarheid zijn maar dat doe ik toch maar niet 😉

Sporten combineren met het moederschap gaat eigenlijk wel goed. Soms regelen we oppas en dan gaan we lekker samen racefietsen maar meestal gaan we om en om sporten. Soms ’s ochtends voor werk maar meestal s‘ avonds of in het weekend. Toen ik nog borstvoeding gaf was het echt een puzzel maar inmiddels gaat het makkelijker. Saar slaapt ook goed en in een prima ritme, dus dat helpt ook mee.

Je kunt je er niet op voorbereiden

Ik wist heel weinig over het moederschap voordat het me overkwam, maar dat vind ik eigenlijk wel prima. Je kunt je er toch niet op voorbereiden en het komt altijd goed. Als ik toch iets moet noemen waarover ik meer zou willen weten is dat over bekkenproblemen. Ik heb nog steeds veel last van mijn onderrug en bekken en moet daarom nog steeds mijn trainingen aanpassen. Het is waarschijnlijk een oude blessure die door de zwangerschap is verergerd. Misschien had ik toch nog andere aanpassingen kunnen doen aan mijn trainingen tijdens de zwangerschap als ik dit had geweten.

Vanwege die blessure kan ik nog niet hardlopen. Ik had als doel om eind dit jaar een marathon te lopen maar dat zit er dus echt niet in. Mijn doel is nu om gewoon weer helemaal fit te worden en lekker in mijn vel te zitten. Die marathon komt dan nog wel een keer. Het belangrijkste is nu om te zorgen dat ik geen klachten meer heb en lekker kan sporten zonder pijn.

Mijn sportroutine op dit moment

Ik doe nu meestal 2x in de week crossfit en dan ga ik nog een keer fietsen of zwemmen. Ook doe ik vaak op de dagen dat ik niet werk en met Saar thuis ben een kleine workout terwijl zij slaapt. Dan zoek ik filmpjes op Youtube of Instagram en doe ik die na. Vooral uit Instagram haal ik veel inspiratie, ik vind het leuk om moeders te volgen die workouts plaatsen of dingen delen over hoe zijn sport en moederschap combineren. Voorbeelden zijn: @bubs2bikinis @getmomstrong @fit4fun_mama @brianna.battles

Tijdens de borstvoeding had ik vaak enorme honger en kon ik heel veel eten. Inmiddels ben ik een paar weken gestopt en merk ik dat ik veel minder eten nodig heb. Ik eet nu ’s ochtends altijd yoghurt met fruit en muesli, ’s middags brood of een salade en ’s avonds normaal avondeten. Tussendoor vaak nog een stuk fruit en een notenreep ofzo. Ik probeer gevarieerd te eten en niet te veel te snoepen maar let er niet teveel op. Ik let vooral op dat ik niet teveel suiker en vet eet en eet alleen als ik echt trek heb.

Het goede voorbeeld geven is het belangrijkste

Saar eet graag fruithapjes maar niet zo heel graag avondeten. Brood vindt ze weer wel lekker. Ik probeer haar van alles te laten proeven en ook als ze iets niet lekker vindt het toch vaker aan te bieden zodat ze verschillende smaken leert kennen. Wat betreft sport, hebben mijn vriend en ik daar vaak gesprekken over. Het lijkt ons leuk als Saar een sport vindt waar ze veel plezier in heeft, dat willen we wel proberen te stimuleren. Ik denk dat het goede voorbeeld geven, door zelf met plezier te sporten, het belangrijkste is.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *