De PowerMama van de maand februari is Tessa Feijen. Wij kennen van Reebok CrossFit Almere waar zij werkt als coach en ons helpt bij de voorbereidingen voor de Level 2 opleiding die daar gehost wordt op 16 mei.

Tessa was direct superenthousiast over het hosten van de opleiding en het werken met moeders. Toen we haar iets beter leerden kennen bleek waarom; dit is een PowerMama ten voeten uit en daarom mocht zij in deze rubriek natuurlijk niet ontbreken.

Tessa is moeder van twee zoons, Axel van 6 jaar en Boris van 2 jaar. Ze heeft nu ruim een jaar een relatie met Sebastiaan en hij heeft ook een zoontje, Jip, van 5 jaar.

Tessa PowerMama Core Academy

Ze is 33 jaar en woont in Almere. 2,5 jaar geleden startte zij met CrossFit nadat zij bevallen was van haar tweede zoon en ze was direct verslaafd, niet alleen aan de sport maar ook aan de community. Inmiddels heeft ze het geluk dat ze er ook haar werk van heeft mogen maken. Ze werkt nu als CrossFit Level 1 Trainer bij Reebok CrossFit Almere.

Tessa’s zwangerschappen gingen gepaard met de nodige kwaaltjes en klachten. Desondanks heeft ze van beide zwangerschappen genoten. Zowel bij haar eerste zwangerschap als bij haar tweede heeft ze zolang als het goed voelde bewogen. Bij de eerste zwangerschap heeft ze ook yoga gedaan tot aan de bevalling en weer vlak daarna. Bij de tweede zwangerschap had ze zoveel last van bekkenklachten dat ze daardoor weinig kon. Tessa: “Als ik toen de juiste mensen had ontmoet die mij hadden kunnen begeleiden, dan had ik zeker weten langer doorgesport.”

Tessa PowerMama Core Academy

Over haar bevallingen vertelt ze uitgebreid. De eerste bevalling verliep super, nadat de vliezen spontaan braken kwamen binnen een half uur de weeën op gang. 9,5 uur later werd Axel geboren. Helaas was het daarna behoorlijk heftig met veel bloedverlies bij de nageboorte. Het had niet veel gescheeld of Tessa was er niet meer geweest. Door het vele bloedverlies duurde het herstel lang en kwam de borstvoeding niet op gang.

In verband met het verloop van de eerste bevalling was de tweede bevalling medisch (dit betekent dat ze sowieso in het ziekenhuis zou bevallen om haar goed in de gaten te kunnen houden). Door uitputting, vanaf de zevende maand sliep Tessa maximaal twee uur per nacht), is haar bevalling in de 39e week op gang gebracht. De verloskundige heeft handmatig haar vliezen gebroken en 3 uur en 15 min later was Boris geboren. Ze heeft bij die bevalling een weeënstorm gehad en maar twee minuten geperst, ze noemt het zelf een turbobevalling. Het was extreem pijnlijk en heftig maar gelukkig bij deze tweede bevalling geen bloedverlies (de verloskundige had nog nooit zo weinig bloedverlies meegemaakt) en alles was intact gebleven.

Door de bekkenklachten en het feit dat ze Boris, met een geboortegewicht van 4,2 kg, naar eigen zeggen ‘in twee minuten naar buiten heeft geperst’, had Tessa na haar tweede bevalling veel last van incontinentie. Via de huisarts kwam ze bij een bekkenbodemspecialist terecht. Helaas heeft ze ook PCOS, een aandoening met een verstoorde hormoonhuishouding, waardoor de oefeningen voor haar bekkenbodem weinig nut hadden omdat de schommelende hormonen de boel weer week maakten. Tessa: “Iets met dweilen met de kraan open, soms letterlijk! Ik heb het losgelaten, hoe erg kan het zijn dat ik soms in mijn broek pies tijdens het springtouwen?! Iets waar veel dames tijdens en na zwangerschap last van hebben en waar helaas best een taboe op rust. Tegenwoordig train ik 6 dagen in de week en merk ik dat het urineverlies mij steeds meer in de weg gaat zitten. Zonde!! Ik ga er dus iets aan laten doen.”

Tessa PowerMama Core Academy

Dat Tessa zes dagen per week traint is niet met een specifiek doel, het is puur om fit te blijven. Ze wil graag een fitte en gezonde levensstijl hebben en haar kinderen daarin een goed voorbeeld geven. Tessa: “Ik wil spontaan kunnen rennen voor de bus, kunnen klimmen in een boom om de vlieger er uit te halen of een potje kunnen stoeien met mijn steeds sterker wordende jongens.”

Ook op het gebied van voeding is ze tegenwoordig erg bewust, en zoals ze het beschrijft is het eigenlijk heel simpel. Ze eet drie maaltijden per dag. Deze maaltijden bestaan uit groenten, proteïne, vetten en koolhydraten. Ze weegt de maaltijden niet af maar gebruikt haar handen als maatstaven. Verder drinkt ze de hele dag door water. Bij behoefte eet ze snacks tussendoor, zoals een appel of snackwortelen. Tessa: “voeding is belangrijk, dé basis om de hele dag energiek te zijn en de drukke agenda makkelijk aan te kunnen. Vroeger lette ik niet goed op wat ik at, tegenwoordig heb ik (met begeleiding) aan den lijve ondervonden wat het positieve effect is van goede voeding. Bij het CrossFit Kids Seminar dat ik gevolgd heb, heb ik een leuke manier geleerd om voeding op een speelse wijze een leuk onderwerp te laten zijn thuis aan tafel met de kids. Het beste is “non-processed food”, dus het onbewerkte eten. Maar dat soort termen zegt een kind van 6 jaar niets. In de seminar leerde ik de term “superhelden-eten”. Dus nu ga ik samen met de kids boodschappen doen en mogen ze allebei maaltijden verzinnen die superhelden ook zouden eten. Je wilt niet weten hoe lekker spinazie opeens is of hoeveel broccoli en bloemkool er in gaat tegenwoordig! Hartstikke leuk én gezond.”

Qua sport krijgen Tessa’s jongens beide vanzelf mee hoe leuk het is om te sporten. Als de jongens zelf initiatief tonen om te sporten moedigt Tessa dit natuurlijk aan. Lekker een stuk fietsen door de wijk, een keer extra naar het zwembad of met mama meedoen met push-ups. Ze mogen zelf kiezen wat ze willen doen, alle sporten zijn goed. Al hoopt ze stiekem natuurlijk dat ze ook gaan CrossFitten.

Tessa PowerMama Core Academy

Tessa heeft na haar scheiding haar draai gevonden en dit nieuwe leven invulling gegeven: “Moeder zijn is, hoe cliché ook, het mooiste wat er is. Ik ben 1,5 jaar geleden gescheiden en heb co-ouderschap met de vader van mijn jongens. Ik heb ze daardoor de ene week wel en de andere week niet bij mij. In het begin heel erg wennen, maar nu is het ons leven. De kinderen zijn gelukkig. Ik ben gelukkig.”

Samen dingen ondernemen met de kinderen, een boswandeling maken, varen met de boot, samen naar de box om te trainen, Tessa’s kinderen vinden alles leuk. Tessa: “We zijn een actief stel met elkaar en ze staan regelmatig naast mijn bed ’s morgens vroeg of we samen push-ups gaan doen. Ik hoop dat mijn jongens net zo verknocht raken aan een sport, zoals ik dat heb met CrossFit. Wie weet moedig ik de jongens straks wel aan, als ze meedoen met The Open.”

Tessa zegt zelf dat het haar mazzel is dat haar sport haar werk is, dat maakt het makkelijk om sport, werk en moederschap te combineren. In de weken dat ze de kinderen heeft, geeft ze les op de momenten dat zij op school of opvang zijn. Ze brengt de kinderen ’s morgens weg en rijdt dan naar de box. Daar geeft ze een paar uur les, traint dan zelf en haalt de kindjes weer op. In het weekend gaan de kinderen vaak mee naar de box, een stapel dino’s en auto’s mee en ze vermaken zich prima. Tessa: “De box is voor hen net zo’n fijne plek als voor mij.”

Tessa geniet van het moederschap en vindt het heerlijk om alles stap voor stap te ondervinden. Soms loopt ze tegen dingen waarvan ze van tevoren graag een handleiding had gehad. De fase rondom de scheiding was daar een mooi voorbeeld van. Ze gelooft echter sterk in doen wat goed voelt, als je dat doet loopt het altijd wel los en komt het wel goed. Op dit soort momenten zegt ze vaak tegen zichzelf: “Joh, je doet dit voor het eerst, nu heb je deze keuze gemaakt en pakt het niet handig uit. Leer ervan en volgende keer doe je het anders.”

Uit ervaring weet Tessa dat je veel meer kunt genieten van het leven met je kinderen als je goed voor jezelf zorgt. Dit begint met betere keuzes te maken als het gaat om voeding en een sport te kiezen waar jij je ei in kwijt kunt. Tessa: “Veel moeders hebben hun prioriteiten verkeerd liggen, denken eerst aan kids en manlief. Maar die kids en manlief hebben niets aan jou, als je uitgeput op de bank ligt omdat je alleen maar voor anderen aan het rennen en vliegen bent. Claim dat uurtje voor jezelf! Al is het om de dag. Ga rennen, ga zwemmen, ga naar de lokale gym… of nog beter, zoek een CrossFit box in je buurt. CrossFit is zowel mentaal als fysiek empowering! Durf voor jezelf te kiezen, zorg dat je straalt!”

Tessa doet dit zelf ook en heeft veel verschillende bronnen van inspiratie om dit voor elkaar te krijgen: Mijn vriend steunt mij enorm en staat vierkant achter mij als het gaat om mijn keuzes qua levensstijl. Verder word ik ontzettend gemotiveerd en enthousiast door de vier ‘box owners’, van Reebok CrossFit Almere. Zij staan zo comfortabel in het leven, dat het afgeeft. Ik geloof inmiddels wel dat als je je omringt met positieve mensen, je zelf ook beter in het leven kan staan. Ook de moeders in de box zijn stuk voor stuk PowerMama’s. Het feit dat ze in hun drukke schema de tijd nemen voor dat uurtje knallen, of ze nou 2 keer of 5 keer per week komen, vind ik al mooi!”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *