Sanne is PowerMama van de maand december!

Sanne (40) komt uit Amsterdam, is moeder van Loïs (3,5) en doet o.a. de communicatie voor Mobilis CrossFit. Daarnaast is ze onlangs gestart met haar eigen bedrijf Appeltje IJtje (communicatie, vormgeving & websitebouw).

Zelf CrossFit Sanne sinds 2013. Ze is een jaar nadat ze Dave (head coach en eigenaar Mobilis CrossFit) ontmoette begonnen. In het begin moest ze behoorlijk wennen aan de intensiteit van CrossFit. De eerste paar trainingen vond ze best heel heftig maar ze hield vol en na een aantal maanden begon ze het zowaar echt leuk te vinden. Op een dag ging ze liever trainen na werk dan naar huis om op de bank te ploffen. Sanne: “Ik vond het heel bijzonder om te merken dat ik dat in mezelf had losgeschud, de kant van intensief trainen had ik nog nooit bij mezelf ontdekt, ik denk ook echt dat iedereen zo’n onontdekte kant heeft (als je hem nog niet hebt ontdekt)”

De dag voor de bevalling naar 6 hoog lopen, met de trap, waarom niet?

In 2015 raakte ze zwanger en ze bleef gewoon doortrainen, wel aangepast en op haar eigen tempo, en ging door tot 38 weken. “Sommige mensen vonden dit echt idioot, vroegen zich af of ik niet een keer moest stoppen en vonden dat ik normaal moest doen, wel met een geintje uiteraard maar ik kreeg best wat commentaar. Ik vond dat heel vreemd want ik voelde me er juist heel goed bij en deed helemaal geen gekke dingen. Krachtoefeningen in de WOD’s pasten we aan en in plaats van bijvoorbeeld sit-ups deed ik iets van planken. Dave hielp me hierbij en ik denk dat je lichaam je heel goed vertelt wat je wel en niet kunt, daar moet je op vertrouwen”. Sanne voelde zich prima tijdens haar zwangerschap en wilde het liefst de dingen blijven doen die ze altijd deed. Dat lukte tot het einde heel goed, de dag voor de bevalling moest ze bij de verloskundige naar de 6e verdieping. De lift was stuk en ze ging met de trap, 6 trappen op de dag voor de bevalling en dat ging prima, zo zie je maar hoe goed het voor je is om actief te blijven tijdens de zwangerschap.

Tijdens haar zwangerschap volgde ze geen specifieke zwangerschapscursus, alleen een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis het enige wat ze had gekocht was een boek over hypnobirthing. Ze had een hele snelle bevalling en het verliep allemaal heel goed. Sanne kon heel relaxed blijven tijdens de bevalling, ze had een rustig muziekje opgezet en denkt echt dat de yoga en de CrossFit haar allebei hebben geholpen om rustig te blijven. Sanne: “Met yoga leer je hoe je met je ademhaling ontspannen kunt blijven en met Crossfit kom je tijdens het trainen ook vaak hele vervelende momenten tegen waar je gewoon doorheen moet. Je wilt stoppen maar dat doe je niet, je gaat toch door. Die momenten kom je in het dagelijks leven ook tegen. Niet alleen met bevallen overigens maar ook op momenten waarbij je door iets anders heen moet bijten”.

“Ik kan het alle moeders aanraden om te blijven trainen tijdens de zwangerschap”

Het herstel viel best wel tegen, dat was best pittig. Loïs was echt een grote baby en Sanne is zelf niet al te groot, dat heeft echt een impact op je lijf. Ook moest Sanne in het begin wennen aan het moeder zijn. Natuurlijk vond ze het fantastisch dat Loïs er was maar met een kind krijgen komen er ook heel veel zorgen bij. Haar kijk op de wereld is er echt door veranderd. Voorheen leefde ze voor zichzelf en nu heeft ze er een enorme verantwoordelijkheid bij. Sanne: “Je wilt alles regelen en oplossen voor je kind maar dat kan natuurlijk helemaal niet en dat is best heftig. Deze nieuwe vorm van verantwoordelijkheid en bezorgdheid en wat dat met me deed had ik van tevoren niet aan zien komen en vind ik soms nog steeds best wel pittig.”

Sanne is ervan overtuigd dat CrossFit haar geholpen heeft om sneller weer op de been te zijn dan ze anders geweest zou zijn: “natuurlijk ligt je core even aan ‘gruzelementen’ maar de kracht in de rest van je lijf, je armen, rugspieren, bilspieren etc, helpt je echt enorm in je herstel.” Ze heeft nog wel een lichte diastase en houdt dit goed in de gaten. Het lijkt erop dat dit niet constant is maar altijd een beetje in beweging. Ze is hier een tijd lang bewust mee bezig gehouden en heeft naast trainen ook een Compex gebruikt voor haar herstel. Dit is een apparaat dat spieren stimuleert en steeds vaker ook in CrossFit gebruikt wordt. Sanne denkt dat CrossFit geen garantie is dat je er helemaal ongeschonden uitkomt want er zijn veel meer factoren van invloed maar ze kan het andere (aanstaande) moeders echt aanraden om te blijven trainen tijdens maar ook zeker na de zwangerschap.

“CrossFit is voor mij hét middel om mijn hoofd leeg te maken

Na de bevalling heeft Sanne het trainen na zes weken weer opgepakt. Samen met Dave heeft ze het heel rustig weer opgebouwd. Toen ze echt weer zwaarder ging trainen was ze wel een jaar verder. Wat heel fijn is om te merken is dat ze nu fitter is dan voor ze zwanger was. Trainen geeft haar ook de broodnodige momentjes voor zichzelf die iedere moeder nodig heeft. Voor haar is CrossFit het middel om haar hoofd leeg te maken, tijdens een uurtje trainen denkt ze nergens anders aan. Wat ze graag mee wil geven aan mensen die voor het eerst gaan CrossFitten is om jezelf de tijd te geven. Nieuwe gewoontes en technieken aanleren kost gewoon tijd dus geef jezelf die tijd en geniet van het proces terwijl je sterker wordt.

Lois is nu 3,5 en al 18 kilo, dat is een heel gewicht aan het worden maar Sanne kan haar nog goed tillen, ook dat is het voordeel van trainen als moeder: “Vorige week waren we een dagje op stap geweest en viel ze in slaap in de tram, ik vond het zielig om haar wakker te maken en heb haar daarom de hele weg naar huis getild. Natuurlijk is dit loodzwaar omdat ik ook nog spullen mee had en dat tillen is niet altijd even fijn maar ik kan het wel, superhandig.” Toevallig deed Sanne diezelfde week een wod waarbij ze met zandzakken moest lopen die nog veel zwaarder waren dan die 18 kilo dus dat soort dingen komen ook echt terug in de training en daarmee bereid je jezelf ook voor op het moederschap.

Functioneel trainen is goed voor iedereen: jong, oud, moeders, kinderen, fit en minder fit

Eigenlijk is Loïs opgegroeid in de box. De week dat Loïs geboren werd kregen ze de sleutel van de  nieuwe locatie. Een paar maanden later tijdens het inrichten van de Box lag zij op een kleedje op de grond terwijl alles om haar heen werd opgebouwd en ze weet eigenlijk niet beter dan dat de box er is en dat Dave en Sanne daar trainen. Voor haar is het één groot speelparadijs. Ze kijkt ook mee met de CrossFit kids, maar deelnemen gaat nu nog niet want die kinderen zijn een paar jaartjes ouder. Sanne zou het heel leuk vinden als Loïs al jong mee gaat doen en staat heel erg achter de methodiek van CrossFit. Functioneel trainen is goed voor alle leeftijden en categorieën mensen; kinderen, ouderen, moeders, gewoon iedereen.

Dat komt ook terug in de filosofie van Mobilis; Mobilis richt zich niet alleen op de hele goede atleten die alles kunnen maar iedereen is welkom om op zijn of haar eigen niveau te komen trainen. Dave traint ook wel eens met Loïs, op een speelse manier, kleine circuitjes, in de touwen hangen, dat soort dingen, dat vindt ze echt superleuk. Loïs zit nu ook op ballet en Sanne wil ook met Loïs gaan turnen of apenkooien als ze wat groter is; verschillende dingen uitproberen en laten zien hoe leuk sporten is. Laatst zei Loïs tegen Sanne: “Mama, ik ga ook sporten, ik ga drie seconden roeien en ik dan ga ik mijn heupjes doen”. Sanne: “Zo grappig hoe ze onbewust alles doorheeft en meekrijgt! Burpees kan ze ook maar na twee burpees is ze meestal weer afgeleid. Ik hoop wel dat wij haar ook meegeven dat het heel normaal is om te sporten. Hopelijk blijft zij het ook leuk vinden.

Gezond en gevarieerd eten met voldoende eiwitten

Qua voeding heeft Sanne niet echt een strikt regime. Ze probeert gewoon gezond te eten en houdt haar koolhydraten, eiwitten en vetten op het oog in de gaten. Snoep hebben ze niet in huis maar chocola of een koekje bijvoorbeeld wel en dat moet af en toe ook kunnen. Loïs eet elke dag groente, fruit en iets van eiwitten, ze eet in principe alles wel maar alleen ontzettend langzaam. Sanne: “Ze hoeft echt niet alles op te eten maar ik wil wel dat er elke dag iets gezonds ingaat en wil haar niet teveel laten wennen aan zoetige dingen, ze houdt van appelsap maar dat verdunnen we altijd en dat vindt ze helemaal prima”.

Je bent gemaakt om kinderen te krijgen, jouw lichaam kan dit dus vertrouw daar ook op

Als afsluiter heeft Sanne nog een belangrijk advies voor andere (aanstaande) moeders: “Ga uit van de kracht van je eigen lichaam en luister niet naar mensen die je proberen te vertellen dat bevallen eng en risicovol is. Dit vind ik echt zo zonde, probeer je daar ook niet op te focussen. Jouw lichaam kan dit, jouw lijf is gemaakt om kinderen te krijgen en vertrouw daar ook op. Natuurlijk kunnen er dingen mis gaan maar dat zijn wel uitzonderingen en als er iets aan de hand is, is er altijd snel iemand bij je om je te helpen. De gezondheidszorg in Nederland is echt goed en er zijn veel specialisten maar ga eerst maar uit van je eigen kracht. De dagen na mijn bevalling van Loïs was ik zo trots op het vrouwenlichaam, hoe ingenieus het lichaam is gebouwd, supermooi toch?!”

Al een hele tijd werken wij, Yousra & Josine, met (aanstaande) moeders.
Hoe meer wij ons in deze doelgroep verdiepten, hoe groter het besef dat deze doelgroep specifieke aandacht nodig heeft binnen de sportwereld.

Zowel in fysieke als in emotionele zin verandert er gigantisch veel wanneer je moeder wordt. Je hele lijf verandert en je wereld staat even totaal op zijn kop. Van doen waar je zin in hebt naar dag en nacht zorgen voor een ander mensje, en soms zelfs twee. En dat terwijl je hormonen en emoties all over the place zijn.

In die periode is het heel belangrijk dat je goed voor jezelf blijft zorgen zodat je sterk en fit bent, want kracht en conditie heb je nu meer dan ooit nodig. Dit kan alleen met een trainer of coach die snapt wat je meemaakt, waar je behoefte aan hebt en wat op dit moment goed voor je is. En daar zijn er nog niet genoeg van. Simpelweg omdat de reguliere sportopleiding deze kennis niet biedt.

Wij deelden onze kennis met iedereen om ons heen maar voelden steeds sterker dat dit niet genoeg was. We wilden meer moeders helpen en dit kan alleen wanneer we meer trainers en coaches zouden bereiken. Zo ontstond het idee om Core Academy op te richten.

Aan het strand in Spanje hakten we de knoop door en besloten we ervoor te gaan en in januari 2018 lanceerden wij onze website en planden we de eerste opleiding.

Dit is nu bijna twee jaar geleden en sindsdien zitten we in een fantastische Core Academy wervelstorm die nog lang niet uitgeraasd is.

Als je begint met een bedrijf doe je dit omdat je hoopt dat dit de wereld beter gaat maken. Maar het is natuurlijk afwachten of de rest van de wereld er ook zo over denkt. In ons geval was dit gelukkig een duidelijke JA. De opleidingen werden goed ontvangen en we hebben al heel veel mensen mogen opleiden. Daarnaast hebben we een trainingsprogramma ontwikkeld, PowerMama natuurlijk, dat inmiddels op al 80 plekken draait in NL en BE.

We zijn zo ongelooflijk trots op de groep PowerMama Coaches die samen met ons elke dag werkt aan het bieden van de beste begeleiding voor de PowerMama’s (in spé) die ons programma volgen. Deze coaches ontwikkelen zich razendsnel, niet alleen door onze kennis maar vooral door de interactie die zij hebben met elkaar. Ze helpen elkaar met vragen, delen casussen en leggen dilemma’s aan elkaar voor. Door te leren met en van elkaar wordt iedereen beter, prachtig om te zien.

We merken dat het voor sportprofessionals soms nog wel een uitdaging kan zijn om naast alle werkzaamheden om je lessen heen ook nog je marketing en sales goed neer te zetten en bij te houden. Marketing is een vak apart en dit goed aanpakken kost tijd. Daarom gaan we hier in de eerste twee maanden van 2020 op focussen.

In januari starten wij met een 8 weken marketing en sales challenge! 

Wij delen de lessen die wij leerden in de afgelopen jaren met onze bestaande en nieuwe PowerMama Coaches. Op een praktische en behapbare manier zodat het ook voor drukke ondernemers goed uit te voeren is. We ontwikkelen materialen en delen deze in de vorm van praktische opdrachten en weekchallenges die wij voor je voorbereiden zodat jij ze alleen maar hoeft in te koppen. Want we snappen dat dit is wat je nodig hebt. Zie het als een kadootje van ons om ons tweejarig bestaan te vieren .

Wil jij ook meedoen en het nieuwe jaar goed beginnen?
Wil jij starten met een speciaal aanbod voor tijdens en na de zwangerschap?
Aan de slag als PowerMama coach?

Ga dan naar www.coreacademy.nl/actie en meld je aan voor de licentie.
Resultaat: volle groepen, een actief netwerk en een boost voor je bedrijf.

Bestaande PowerMama Coaches doen automatisch mee.

Heb je vragen aan ons, over het werken met moeders, ondernemen of over onze missie? We horen graag van je!
Mail ons op info@coreacademy.nl