Moeders klachtenvrij in sportschool

Kunnen moeders klachtenvrij trainen in jouw sportschool?

Kunnen moeders klachtenvrij trainen in jouw sportschool? Is het een plek waar vrouwen rondom de zwangerschap de aandacht krijgen die ze verdienen. Wist je dat 15% tot 30% van de moeders die voor de eerste keer bevallen zijn last hebben van urine incontinentie? En dat 50% van de vrouwen die vaginaal bevallen verlies hebben van kracht en ondersteuning in de bekkenbodem? Deze klachten willen we liever voorkomen dan genezen. Als je de stappen hieronder neemt wordt jouw sportschool een plek waar moeders veilig, verantwoord en met veel plezier kunnen sporten rondom de zwangerschap. 

 

Kom er achter of iemand moeder is

No brainer! Wanneer iemand zwanger is krijg je dat wel te horen. Vraag bij de intake altijd naar kinderen en de leeftijd. Doe dit ook bij een proeflesser in je groepsles. Als je alleen vraagt naar blessures is de kans klein dat iemand zal vermelden dat ze 3 maanden geleden bevallen is. Terwijl deze informatie wel enorm belangrijk is voor jou om te weten.

Heeft ze restklachten aan de zwangerschap en de bevalling overgehouden?

Denk aan: bekkenpijn, rugklachten, incontinentie, verzakkingsklachten. Je komt hier alleen achter als je er specifiek naar vraagt. Maak de vragen ook concreet. Dus niet “heb je last van incontinentie?” maar “plas je wel eens in je broek als je springt, rent of niest?” Vrouwen denken soms dat bepaalde klachten  er gewoon bij horen en zullen ze dan niet noemen.

Hoe gaat het mentaal met de moeder?

Hoe is de psychische gesteldheid, slaapt ze voldoende, hoe zit het met stress, hoe voelt ze zich, waarom wil ze sporten? Het leven van een moeder kan druk en hectisch zijn en bij een intakegesprek is het belangrijk ook aandacht te hebben voor deze aspecten van haar leven.

Hoe gaat het met de buikspieren?

Doe een diastase check. Ook wanneer de kinderen al ouder zijn. De kans is groot dat het nog nooit gedaan is. Voor jou als trainer is het noodzakelijk om te weten: hoe ver is ze in haar herstel? Op deze informatie kun jij je trainingsprogramma of adviezen baseren.diastase check

Kan ze connectie maken met de bekkenbodem?

Ook de bekkenbodem behoeft aandacht voordat iemand start met trainen. Kan ze hem voelen bij aanspanning? Kan ze de bekkenbodem ontspannen? Lukt het dit te doen op de ademhaling? Bij twijfels stuur je door naar een geregistreerde bekkenfysiotherapeut.

Zijn er houdingscompensaties? 

Check op veel voorkomende compensaties zoals een anterior pelvic tilt (voorover gekanteld bekken) of een posterior pelvic tilt (bekken achterover gekanteld) of bijvoorbeeld een rib flare (uitstekende ribben). Deze compensaties ontstaan vaak in de zwangerschap en kunnen klachten veroorzaken.

Kent ze de rode vlaggen?

Tijdens het sporten is het belangrijk dat de vrouw géén pijn heeft, geen urineverlies of een drukkend zwaar gevoel heeft bij de bekkenbodem. Ook blijft de buik ‘plat’ en ontstaat er geen tuut op de buik. Wanneer deze zaken wel gebeuren is het belangrijk dat ze je daarvan op de hoogte brengt.

Werk je samen met een geregistreerde bekkenfysiotherapeut?

Wanneer je met moeders werkt is het essentieel dat je een goede samenwerking hebt met een bekkenfysiotherapeut. Verwijs bij twijfels over klachten of voor preventief onderzoek altijd door. Met de feedback die jij terug kijkt kun je een goed programma maken.

Hebben de trainers kennis van pre- en postnatale fitness?

Wederom een no brainer. Als er zwangere vrouwen en moeders in je sportschool rondlopen (én die kans is groot!) dan is het belangrijk dat ze terecht kunnen bij trainers met kennis van pre- en postnatale fitness. Wanneer dit niet zo is, zullen ze sneller afhaken en ergens anders gaan trainen. Moeders willen zich veilig voelen.

Is er een aangepast trainingsprogramma voor de doelgroep?

Een bevalling is een blessure en herstel kost tijd. Bied een aangepast trainingsprogramma aan in deze fase. Het PowerMama Programma is een bewezen effectief programma voor tijdens en na de zwangerschap wat je aan kunt bieden in jouw sportschool.

Wil jij sparren over hoe jij jouw sportschool een plek maakt waar moeders zich veilig voelen zodat ze ook tijdens (en na) de zwangerschap bij jou blijven trainen? Neem contact op via info@coreacademy.nl en we gaan samen kijken hoe jij de zwangere vrouwen en moeders in jouw sportschool nog beter van dienst kan zijn. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *