Sanne is PowerMama van de maand december!

Sanne (40) komt uit Amsterdam, is moeder van Loïs (3,5) en doet o.a. de communicatie voor Mobilis CrossFit. Daarnaast is ze onlangs gestart met haar eigen bedrijf Appeltje IJtje (communicatie, vormgeving & websitebouw).

Zelf CrossFit Sanne sinds 2013. Ze is een jaar nadat ze Dave (head coach en eigenaar Mobilis CrossFit) ontmoette begonnen. In het begin moest ze behoorlijk wennen aan de intensiteit van CrossFit. De eerste paar trainingen vond ze best heel heftig maar ze hield vol en na een aantal maanden begon ze het zowaar echt leuk te vinden. Op een dag ging ze liever trainen na werk dan naar huis om op de bank te ploffen. Sanne: “Ik vond het heel bijzonder om te merken dat ik dat in mezelf had losgeschud, de kant van intensief trainen had ik nog nooit bij mezelf ontdekt, ik denk ook echt dat iedereen zo’n onontdekte kant heeft (als je hem nog niet hebt ontdekt)”

De dag voor de bevalling naar 6 hoog lopen, met de trap, waarom niet?

In 2015 raakte ze zwanger en ze bleef gewoon doortrainen, wel aangepast en op haar eigen tempo, en ging door tot 38 weken. “Sommige mensen vonden dit echt idioot, vroegen zich af of ik niet een keer moest stoppen en vonden dat ik normaal moest doen, wel met een geintje uiteraard maar ik kreeg best wat commentaar. Ik vond dat heel vreemd want ik voelde me er juist heel goed bij en deed helemaal geen gekke dingen. Krachtoefeningen in de WOD’s pasten we aan en in plaats van bijvoorbeeld sit-ups deed ik iets van planken. Dave hielp me hierbij en ik denk dat je lichaam je heel goed vertelt wat je wel en niet kunt, daar moet je op vertrouwen”. Sanne voelde zich prima tijdens haar zwangerschap en wilde het liefst de dingen blijven doen die ze altijd deed. Dat lukte tot het einde heel goed, de dag voor de bevalling moest ze bij de verloskundige naar de 6e verdieping. De lift was stuk en ze ging met de trap, 6 trappen op de dag voor de bevalling en dat ging prima, zo zie je maar hoe goed het voor je is om actief te blijven tijdens de zwangerschap.

Tijdens haar zwangerschap volgde ze geen specifieke zwangerschapscursus, alleen een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis het enige wat ze had gekocht was een boek over hypnobirthing. Ze had een hele snelle bevalling en het verliep allemaal heel goed. Sanne kon heel relaxed blijven tijdens de bevalling, ze had een rustig muziekje opgezet en denkt echt dat de yoga en de CrossFit haar allebei hebben geholpen om rustig te blijven. Sanne: “Met yoga leer je hoe je met je ademhaling ontspannen kunt blijven en met Crossfit kom je tijdens het trainen ook vaak hele vervelende momenten tegen waar je gewoon doorheen moet. Je wilt stoppen maar dat doe je niet, je gaat toch door. Die momenten kom je in het dagelijks leven ook tegen. Niet alleen met bevallen overigens maar ook op momenten waarbij je door iets anders heen moet bijten”.

“Ik kan het alle moeders aanraden om te blijven trainen tijdens de zwangerschap”

Het herstel viel best wel tegen, dat was best pittig. Loïs was echt een grote baby en Sanne is zelf niet al te groot, dat heeft echt een impact op je lijf. Ook moest Sanne in het begin wennen aan het moeder zijn. Natuurlijk vond ze het fantastisch dat Loïs er was maar met een kind krijgen komen er ook heel veel zorgen bij. Haar kijk op de wereld is er echt door veranderd. Voorheen leefde ze voor zichzelf en nu heeft ze er een enorme verantwoordelijkheid bij. Sanne: “Je wilt alles regelen en oplossen voor je kind maar dat kan natuurlijk helemaal niet en dat is best heftig. Deze nieuwe vorm van verantwoordelijkheid en bezorgdheid en wat dat met me deed had ik van tevoren niet aan zien komen en vind ik soms nog steeds best wel pittig.”

Sanne is ervan overtuigd dat CrossFit haar geholpen heeft om sneller weer op de been te zijn dan ze anders geweest zou zijn: “natuurlijk ligt je core even aan ‘gruzelementen’ maar de kracht in de rest van je lijf, je armen, rugspieren, bilspieren etc, helpt je echt enorm in je herstel.” Ze heeft nog wel een lichte diastase en houdt dit goed in de gaten. Het lijkt erop dat dit niet constant is maar altijd een beetje in beweging. Ze is hier een tijd lang bewust mee bezig gehouden en heeft naast trainen ook een Compex gebruikt voor haar herstel. Dit is een apparaat dat spieren stimuleert en steeds vaker ook in CrossFit gebruikt wordt. Sanne denkt dat CrossFit geen garantie is dat je er helemaal ongeschonden uitkomt want er zijn veel meer factoren van invloed maar ze kan het andere (aanstaande) moeders echt aanraden om te blijven trainen tijdens maar ook zeker na de zwangerschap.

“CrossFit is voor mij hét middel om mijn hoofd leeg te maken

Na de bevalling heeft Sanne het trainen na zes weken weer opgepakt. Samen met Dave heeft ze het heel rustig weer opgebouwd. Toen ze echt weer zwaarder ging trainen was ze wel een jaar verder. Wat heel fijn is om te merken is dat ze nu fitter is dan voor ze zwanger was. Trainen geeft haar ook de broodnodige momentjes voor zichzelf die iedere moeder nodig heeft. Voor haar is CrossFit het middel om haar hoofd leeg te maken, tijdens een uurtje trainen denkt ze nergens anders aan. Wat ze graag mee wil geven aan mensen die voor het eerst gaan CrossFitten is om jezelf de tijd te geven. Nieuwe gewoontes en technieken aanleren kost gewoon tijd dus geef jezelf die tijd en geniet van het proces terwijl je sterker wordt.

Lois is nu 3,5 en al 18 kilo, dat is een heel gewicht aan het worden maar Sanne kan haar nog goed tillen, ook dat is het voordeel van trainen als moeder: “Vorige week waren we een dagje op stap geweest en viel ze in slaap in de tram, ik vond het zielig om haar wakker te maken en heb haar daarom de hele weg naar huis getild. Natuurlijk is dit loodzwaar omdat ik ook nog spullen mee had en dat tillen is niet altijd even fijn maar ik kan het wel, superhandig.” Toevallig deed Sanne diezelfde week een wod waarbij ze met zandzakken moest lopen die nog veel zwaarder waren dan die 18 kilo dus dat soort dingen komen ook echt terug in de training en daarmee bereid je jezelf ook voor op het moederschap.

Functioneel trainen is goed voor iedereen: jong, oud, moeders, kinderen, fit en minder fit

Eigenlijk is Loïs opgegroeid in de box. De week dat Loïs geboren werd kregen ze de sleutel van de  nieuwe locatie. Een paar maanden later tijdens het inrichten van de Box lag zij op een kleedje op de grond terwijl alles om haar heen werd opgebouwd en ze weet eigenlijk niet beter dan dat de box er is en dat Dave en Sanne daar trainen. Voor haar is het één groot speelparadijs. Ze kijkt ook mee met de CrossFit kids, maar deelnemen gaat nu nog niet want die kinderen zijn een paar jaartjes ouder. Sanne zou het heel leuk vinden als Loïs al jong mee gaat doen en staat heel erg achter de methodiek van CrossFit. Functioneel trainen is goed voor alle leeftijden en categorieën mensen; kinderen, ouderen, moeders, gewoon iedereen.

Dat komt ook terug in de filosofie van Mobilis; Mobilis richt zich niet alleen op de hele goede atleten die alles kunnen maar iedereen is welkom om op zijn of haar eigen niveau te komen trainen. Dave traint ook wel eens met Loïs, op een speelse manier, kleine circuitjes, in de touwen hangen, dat soort dingen, dat vindt ze echt superleuk. Loïs zit nu ook op ballet en Sanne wil ook met Loïs gaan turnen of apenkooien als ze wat groter is; verschillende dingen uitproberen en laten zien hoe leuk sporten is. Laatst zei Loïs tegen Sanne: “Mama, ik ga ook sporten, ik ga drie seconden roeien en ik dan ga ik mijn heupjes doen”. Sanne: “Zo grappig hoe ze onbewust alles doorheeft en meekrijgt! Burpees kan ze ook maar na twee burpees is ze meestal weer afgeleid. Ik hoop wel dat wij haar ook meegeven dat het heel normaal is om te sporten. Hopelijk blijft zij het ook leuk vinden.

Gezond en gevarieerd eten met voldoende eiwitten

Qua voeding heeft Sanne niet echt een strikt regime. Ze probeert gewoon gezond te eten en houdt haar koolhydraten, eiwitten en vetten op het oog in de gaten. Snoep hebben ze niet in huis maar chocola of een koekje bijvoorbeeld wel en dat moet af en toe ook kunnen. Loïs eet elke dag groente, fruit en iets van eiwitten, ze eet in principe alles wel maar alleen ontzettend langzaam. Sanne: “Ze hoeft echt niet alles op te eten maar ik wil wel dat er elke dag iets gezonds ingaat en wil haar niet teveel laten wennen aan zoetige dingen, ze houdt van appelsap maar dat verdunnen we altijd en dat vindt ze helemaal prima”.

Je bent gemaakt om kinderen te krijgen, jouw lichaam kan dit dus vertrouw daar ook op

Als afsluiter heeft Sanne nog een belangrijk advies voor andere (aanstaande) moeders: “Ga uit van de kracht van je eigen lichaam en luister niet naar mensen die je proberen te vertellen dat bevallen eng en risicovol is. Dit vind ik echt zo zonde, probeer je daar ook niet op te focussen. Jouw lichaam kan dit, jouw lijf is gemaakt om kinderen te krijgen en vertrouw daar ook op. Natuurlijk kunnen er dingen mis gaan maar dat zijn wel uitzonderingen en als er iets aan de hand is, is er altijd snel iemand bij je om je te helpen. De gezondheidszorg in Nederland is echt goed en er zijn veel specialisten maar ga eerst maar uit van je eigen kracht. De dagen na mijn bevalling van Loïs was ik zo trots op het vrouwenlichaam, hoe ingenieus het lichaam is gebouwd, supermooi toch?!”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *