Krachttraining tijdens en na de zwangerschap

Ze deed de deur open maar leek niet blij mij te zien. Ze had haar sportkleding aan maar zag er vermoeid uit en de tranen stonden in haar ogen. Ze had overduidelijk een zware nacht gehad. Ik liep achter haar aan de huiskamer in. De grond was bezaaid met speelgoed, het aanrecht stond vol vuile vaat en de wasmand puilde uit. Deze moeder van 3 jonge kinderen had er even he-le-maal géén zin in. Ik was hier om personal training te geven. Maar toen ik aan haar vroeg waar ze nu behoefte aan had zei ze: “dat we samen deze zooi even opruimen!” Dus dat is wat we deden….

Door Yousra Jaddour

Als je Instagram moet geloven hebben de meeste moeders het goed voor elkaar. Je kent ze vast, de echte fitmoms. Vol energie en in hun mooie sportpak staan in ze in de sportschool. Een vrolijke baby zit rustig in de maxicosi te spelen, terwijl mama zich in het zweet werkt. Binnen drie maanden heeft ze haar “oude lijf” weer terug. Oké, dit is dus niet de realiteit. De realiteit is heel anders. Daar kom je snel achter als je moeders traint.

Moeders, persoonlijk vind ik het de leukste doelgroep om mee te werken. Waarom? Omdat ik zelf een moeder ben van drie kinderen en ik weet wat voor uitdaging het is om alle ballen hoog te houden én dan ook nog goed voor jezelf te zorgen. Maar ik weet ook hoeveel sporten je op kan leveren. Je wordt er fysiek én mentaal sterk van. Je krijgt er energie en zelfvertrouwen van. Maar er is natuurlijk ook een keerzijde. Iets waar je als personal trainer of coach zeker rekening mee kunt houden.

Trainen tijdens en na de zwangerschap

Als je vrouwen traint tijdens en na de zwangerschap dan ben je een bevoorrechte trainer. Je mag ze namelijk begeleiden tijdens een heel speciale maar ook kwetsbare periode in hun leven. Vaak weet jij als trainer nog eerder van het heuglijke nieuws dan de naaste familie. Want zodra ze weten dat ze in verwachting zijn delen ze het met je. Ze willen immers zeker weten dat ze hun kindje of hun eigen lijf tijdens het sporten niet in gevaar brengen. Het is belangrijk dat jij als trainer goed op de hoogte bent, zodat je ze gerust kunt stellen en de juiste adviezen en oefeningen kunt geven. Tijdens de zwangerschap gebeurt er ontzettend veel in het lijf en het hoofd van een moeder. Het kan zijn dat ze ontzettend moe is, misselijk of onzeker. Ook kunnen er klachten optreden zoals bekkenpijn of een lage bloeddruk. Het kan zijn dat je de training zo nu en dan moet aanpassen. Dit als trainer goed kunnen aanvoelen is erg belangrijk. Toon interesse, stel veel open vragen en vraag waar je klant behoefte aan heeft.

Na de bevalling: wennen aan je nieuwe lijf én leven

Als moeders na de bevalling weer beginnen met sporten is dat ontzettend spannend. Ze moeten wennen aan hun nieuwe lijf én – onderschat dit niet – leven. Helemaal als ze voor de eerste keer moeder zijn is alles ineens anders. Hun dagelijks leven draait nu alleen maar om de baby. Ze slapen slecht, hebben zorgen en moeten fysiek en mentaal nog herstellen van de bevalling. Sommige vrouwen staan na 6 weken alweer te popelen om te beginnen. Andere moeders hebben iets meer tijd nodig voordat ze weer willen starten met sporten. Een uitgebreid intakegesprek is een goed moment om te achterhalen of de moeder fysiek en mentaal klaar is om te starten. Vraag dan ook goed naar haar motivatie om te sporten en bespreek wat realistisch en haalbaar is. Binnen drie maanden je oude lijf terug is dat niet. De vraag is ook of je dat zou moeten willen? Je hebt de grootste prestatie ooit geleverd, een mens gemaakt en op de wereld gezet, waarom zou je dat willen uitwissen? Natuurlijk moet je als trainer ook goed weten hoe je de training weer rustig opbouwt en moet je op de hoogte zijn van veel voorkomende klachten en hoe die te voorkomen.

Slaapgebrek, stress en andere ongemakken

Het leven van een moeder is heel onvoorspelbaar. Ze staat op het punt te vertrekken naar de training en haar baby kotst over haar heen. Ze heeft de halve nacht niet geslapen door een ziek kindje maar wil de volgende ochtend toch mee doen aan de workout. Ze is onzeker over haar lijf en moet leren omgaan met bepaalde zwangerschapsgerelateerde klachten. Misschien geeft ze borstvoeding waardoor ze nog te maken heeft met hormonen en zowel haar voeding als haar training nog aangepast moeten worden? Moet ze ook weer terug naar haar werk ? Probeert ze alle ballen hoog te houden? Realiseer je als trainer welke invloed het heeft op haar belastbaarheid als ze moe of gestrest is. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden en dit aan haar uit te leggen. Vraag er ook naar omdat niet iedere moeder zich geroepen zal voelen dit uit zichzelf te delen. Pas je training aan als dat nodig is.

Wanneer is een training geslaagd?

Wanneer is je training dan wel geslaagd? Natuurlijk heeft iedere klant eigen doelen die ze wil behalen. Maar over het algemeen kun je stellen dat als de klant met plezier bewogen heeft, de sfeer tijdens de training goed was, de oefeningen veilig uitgevoerd werden en de klant met zelfvertrouwen naar huis gaat, het goed is! Zorg ervoor dat ze een positieve sportervaring heeft. Ga voor de fun factor. Bouw een band op met je klant zodat ze zich op haar gemak voelt bij je. Zodat ze haar verhaal bij je kwijt kan en deelt wat van belang is voor jou om te weten, zodat je haar goed kunt begeleiden. En dan kan het zo zijn dat je geen squats staat te doen, maar dat je een vaatwasser inruimt. Of je combineert die twee 😉 Dat hoort een beetje bij het begeleiden van de leukste doelgroep om mee te werken: moeders!

PowerMama coach worden?

Word jij ook blij van het coachen van moeders en wil jij je verder specialiseren op dit gebied? Kom dan naar één van onze opleidingen “Training en coaching tijdens en na de Zwangerschap”. Heb jij de juiste kennis en/of ervaring al en wil jij aan de slag als PowerMama coach? We hebben nu een gave zomeractie. Als je je aanmeldt voor 15 juli 2019 dan maak je 6 weken GRATIS gebruik van de licentie. Meer info kan je hier vinden.

Foto: @079sportshots

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *